Projek Jutaan Ringgit

21 April 2011

Dah lama jugak aku tak menulis. Kebelakangan ni banyak benda yang berlaku sampaikan aku rasa tak banyak masa untuk diri aku sendiri. Aku tengah berusaha untuk memperbaiki keadaan ekonomi aku sekarang. Hutang bank dah banyak yang MERAH. Aku jugak tak berkesempatan untuk kaji balik keadaan ekonomi aku. Hutang baru dengan syarikat pinjaman kewangan tu pun dah makan RM2000 tiap-tiap bulan.

Entah macam mana aku boleh senang-senang membenarkan perkara ni berlaku walaupun keadaan kewangan aku tak kukuh langsung.

Mungkin sebab ada janji yang mengatakan bahawa diaorang akan bayar semua hutang yang aku ada. Projeknya boleh menghasilkan jutaan ringgit. Aku ni tak mudah nak syak apa-apa, lagipun yang mengutarakan projek ni seorang yang ada pangkat uztaz sebab dia mengajar agama kat rumahnya.

Semalam aku ditunjukkan surat peguam yang mengukuhkan lagi dakwaan bahawa projek jutaan ringgit ni dah hampir kepada peringkat akhir. Satu taklimat di Labuan akan diadakan, selepas taklimat tu, aku kira mereka akan terima RM36juta, tolak upah peguam 20% jadi bersih mereka akan terima 28.8juta. Mungkin ada tax dari kerajaan, dan paling kurang pun diaorang ni akan ada 20-25 juta untuk menjalankan projek yang diaorang dah rancang.

Kalau diaorang tanya berapa RM yang aku nak, aku nak RM3 juta je. Dan aku boleh salurkan kepakaran aku untuk bina empayar bisnes diaorang ni.

Aku nak selesaikan semua hutang yang aku ada, tak silap aku dalam RM300 ribu. Selebihnya aku nak;

  1. Toyota Alphard (Vellfire) – RM300,000
  2. Honda Jazz – RM120,000
  3. Rumah – RM400,000 (termasuk renovation)
  4. Harley Davidson – RM200,000
  5. Perabut dan barangan rumah lain – RM100,000

Jumlah: RM1.12juta.

Jadi RM3juta – RM0.3juta – RM1.12juta = RM1.58juta.

Baki RM1.58juta ni aku nak simpan RM580,000 dan sejuta lagi aku nak laburkan dalam hartanah. Aku dah jumpa sorang yang boleh manage aku punya pelaburan hartanah ni.

Plan aku, aku nak teruskan bekerja di tempat aku berkhidmat sekarang, sambil menjalankan 2-3 kerja lain secara sambilan. Pendapatan aku sekarang ni dalam RM6,000 bersih.

Lagipun, tempat aku kerja sekarang ni melihat reputasi aku yang sedang memuncak, walaupun aku baru berada kat sini tak sampai 10 bulan lagi.

Kita lihat apa yang akan berlaku!

Leave a Reply

