Gunn Diode

8-Febuari-2011

Semalam aku untuk kali ke-2 dalam hidup aku pergi ke Jalan Pasar. Jalan Pasar ni berhampiran dengan Jalan Pudu. Ia terkenal dengan kedai-kedai elektrik dan elektroniknya. Kalau kat Jepun tu macam Akihabara lah. Tapi jika dibandingkan keadaan kedua-dua “jalan” ni, macam langit dengan bumilah.

Tujuan aku ke sana adalah untuk mencari satu komponen elektrik dalam electric control box untuk plating. Aku tak pasti nama benda tu, tapi jika ikut simbol yang tercetak pada komponen tu, macam Gunn Diode aje.

Tak banyak kedai yang buka masa aku sampai tu, lagipun dah dekat nak pukul 6 petang. Aku tunggu dalam kereta sebab tak banyak parking, so member aku pergi cari kat kedai yang masih jalankan perniagaan.

Setelah 3-4 buah kedai dia pergi tanya, jawapannya “Takde!”. Memang benda ni special sikit. Ada kedai yang kenal dengan benda tu, tapi kata mereka takde stok. Tak ramai orang cari komponen elektrik yang kitaorang nak tu, kata peniaga kat situ.

Hari ni aku plan nak ke sana lagi sekali. Nak cari 3 biji komponen tu sebab proses plating kat kilang aku tak berapa perfect kalau komponen tu takde. Ampere Value tak naik!

Leave a Reply

