Superbike EX5

3-Nov-2010

Bila aku naik Superbike EX5 aku, aku akan sumbat telinga aku untuk dengar lagu-lagu. Bila aku buat macam ni, takdelah aku dengar sangat deruman enjin Superbike aku yang agak kuat ni. Mungkin dalaman enjin dah mula rosak sebab aku “melandi” motor ni hampir setiap hari dengan speed maximum. Bukan laju sangat pun, tapi bergegar jugaklah motor ni terutama sekali bila melalui jalan yang tak rata.

Nokia-Sony Ericcson

Earphone Sony ni memang best sebab dia akan buat bunyi dari luar tak kedengaran. Getah yang salut earphone tu yang mainkan peranan. Nasib baik ada benda ni, kalau tak boring jugak aku mengadap jalan raya hampir 2 jam setengah setiap hari.

Hari Khamis lepas, sebaik tamat waktu kerja, aku ganti Rim motor aku sebab yang belakang dah bengkok. Yang depan pun bengkok jugak tapi tak seteruk yang belakang. Patutlah masa aku brek, rasa macam bergoyang je yang belakang ni.

Tayar Motor

Masa tukar tu, budak melayu yang pasang nut pada tayar depan ni macam apa ntah. Tak berpengalaman dan masih kebudak-budakan. Masa nak masukkan angin, angin tak nak masuk. Diaorang tak buat sesuatu just pusing tayar dan tiup angin. Aku kerisauan.

Budak

Bila dah siap, aku ke Citibank untuk bayar hutang dan kemudian balik rumah. Penat jugak hari tu.

Pagi Jumaat tu, hujan, aku pakai baju hujan siap-siap. Bawak raket dan kasut badminton sebab balik kerja nanti ingat nak smash dua tiga round dengan kawan-kawan tempat kerja lama aku dulu. Bila aku speed je motor aku, bergoyang-goyang.

Tengok-tengok, tayar depan takde angin! Lahanat punya kedai motor. Aku punya kerisauan jadi kenyataan. Aku return balik kat garaj dan aku naik ke atas untuk ambil kunci kereta. Aku plan untuk ke tempat kerja dengan kereta dan tengahari masa rehat sembahyang Jumaat, aku nak balik antor kereta untuk isteri aku guna mengantar anak aku ke sekolah.

Sebab dah sedikit lambat, aku bawak kereta agak laju. Yang tak bestnya tol berderet-deret. Mula-mula RM1.30, lepas tu RM2.20, lepas tu RM2.20 lagi dan terakhir sekali RM1.20. Cess….membunuh betul. Kalau aku naik Superbike aku, toll is free!

Aku sampai kat tempat kerja dan punch my card. Tepat jam 8.13 pagi. 2 minit lagi, aku akan pecah rekod, lambat datang kerja. Seumur hidup aku bekerja makan gaji, tak pernah aku punch card merah!

Tengahari tu, aku balik rumah, antor kereta dan tolak motor ke kedai motor yang jaraknya dalam 200 meter dari rumah aku. Sampai kat situ, pomen tu cakap aku punya tayar punya nut diaorang tak pasang betul-betul. Angin ada keluar!

Sambil pomen tu ganti nut tu, aku pergi makan kat kedai mamak sebelah kedai motor tu.

Siap makan, aku ke kedai motor, dia kata RM8. Aku bayar dan terus speed balik ke tempat kerja. Bawak motor tengahari memang azab. Panas giler. Pening kepala aku.

Aku sampai kat tempat kerja tepat jam 3.20 petang…….penat!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: