Laman Web

22-Oktober-2010

Dah lama aku tak menulis perjalanan hidup aku. Banyak juga benda yang berlaku dalam masa penyepian diri aku ni. Aku sedang sibuk menyiapkan laman web seorang usahawan tani di Melaka. Masih dalam proses. Aku dah melawat dia ni 2 kali. Esok aku akan ke sana lagi untuk mengutip beberapa lagi bahan yang aku akan masukkan dalam laman web dia.

Aku lakukan ni secara ikhlas, aku tak menuntut bayaran. Dia pernah kena tipu sebelum ni. Dia bayar seseorang untuk buatkan laman web dia, tapi lepas dapat bayaran, orang tu tak lakukan apa-apa pun. Menakjubkan juga bila dengar cerita daripada dia, tak sangka ada orang sanggup melakukan perkara seperti tu. Tak rasa bersalah langsung kot. Lagipun pendapatan macam tu haram.

Usahawan tani yang aku maksudkan ni, memerlukan beberapa lagi bahan perniagaan. Kad nama, letter head, brosur, hadiah percuma untuk pengunjung tapak, chop dan macam-macam lagi bahan printing. InsyaAllah esok aku akan bawa beberapa contoh alat perniagaan yang aku gunakan untuk perniagaan aku sendiri.

Laman web dia dah 80% siap, ada beberapa lagi portion yang perlukan penelitian.

Dalam pada tu, aku dapat call daripada kawan, lebih pada macam kakak aku jugak, dia memerlukan aku punya pengetahuan tentang pembinaan laman web. Dia minta aku ajar dia dan suaminya untuk membina laman web. InsyaAllah aku akan ke tempatnya pada Ahad ni jam 9.00 pagi.

Pembelajaran untuk membina laman web ni sebenarnya mengambil masa yang agak singkat, tetapi apabila kita mula membinanya, akan timbul beberapa soalan atau cara untuk bagaimana kita melakukan sesuatu. So, pembelajarannya akan menjadi macam eksperimen jugaklah. Aku pun belajar sendiri. Banyak yang aku jumpa melalui pengalaman “try and error”.

Aku tak akan caj apa-apa. Semua yang aku ajar tu semoga akan memberikan kebaikan kepada diri aku sendiri dan orang yang menerima ilmu daripada aku. Semoga Allah memberikan keberkatan kepada aku dunia dan akhirat.

Leave a Reply

