ISO9001:2000

7-Oktober-2010

Aku dikejutkan oleh alarm handphone baru aku, Nokia 2690 yang aku baru beli dalam 2 minggu lepas. Harganya tepat RM400 tanpa memori kad. Aku memang dah ada memori kad 4GB. Dia pakai M2 punya memori kad. Aku terpaksa beli telefon ni sebab aku punya Sony Ericsson-CyberShot tu dah jahanam. Tak pernah jatuh, tapi selalu hang dan speaker dia dah jahanam.

Aku try nak repair, tapi katanya flex dah rosak. LCD dah rosak, kurang-kurang kena RM200. Cess, baik aku beli baru.

Aku hari ni macam biasa ler, naik motor. Sejuk jugak pagi ni. Aku sumbat telinga aku dengan industrial ear protector keluaran 3M. Aku hanya dengan geseran angin dan bunyi motor aku sayup-sayup aje. Ada ketenangan sikit ler.

Sampai kat office dalam jam 8 pagi. It takes about 1 hour and 10 minutes termasuk satu pit stop dalam 7-8 minit untuk aku isi minyak dan ke tandas. Sempat basahkan tuala dan lap motor aku lagi!

10.30am tadi aku meeting dengan MD dan production manager. Bincang pasal current produced parts punya  conditions. Lepas tu ada cakap sikit pasal keputusan audit dari customer. Aku point out yang kena ambil ISO. Sebab ni dah jadi macam requirement.

MD aku cakap, dia sebenarnya malas nak ambil certification tu. Katanya, it just documentation. Document cannot improve quality katanya. Anyway, aku rasa jika kita ada ISO, banyak yang kita boleh improve sebenarnya.

At last, MD aku cakap, we need to prepare from now dan start to take ISO. MD point aku untuk buat, tapi aku cakap, kalau nak aku buat, aku tak boleh buat kerja lain. Lagipun, Sabtu ni aku nak gi interview untuk kerja baru! Yang pasal aku try nak berenti ni, MD aku tak tahu lagi. Aku pun tak confirm lagilah.

MD kata dia akan try to take one person that can concentrate untuk buat ISO. Kena ambil 2 ISO tu, bukannya ISO9001:2000 sahaja. ISO14001 pun kena ambil juga. Mungkin boleh integrate.

iso-9001-2000

Anyway, lets see apa yang akan berlaku.

Leave a Reply

