Servis Motor

4-Oktober-2010

Hari Sabtu lepas aku kerja macam biasa. Minggu ni baru cuti Sabtu. Aku plan nak kemas rumah aku yang terlalu banyak barang tu. Tak tau nak mula kat mana. Tapi aku kena buat sesuatu sebab semak jugak fikiran bila tengok terlalu banyak barang ni.

Dulu aku ada 3 biji rumah yang mana 2 daripadanya aku sewa dari orang lain. Satu di tingkat 6, aku jadikan pejabat dan satu di tingkat 8 aku jadikan stor untuk barangan perniagaan aku. Penuh satu rumah. Rumah yang aku sewa ni adalah dalam 1,000 kaki persegi.

Sekarang ni aku terpaksa sewa rumah jauh sikit sebab sewanya murah.

Mungkin aku dah boleh mula asingkan barang-barang yang aku rasa tak perlu start ari ni. Kalau aku start sekotak sehari, maknanya pada pagi Sabtu tu nanti, aku dah ada 6 kotak untuk diangkut. Terpaksalah aku guna kereta aku untuk angkut kotak-kotak tu.

Balik dari kerja Sabtu lepas, aku ke kedai motor berdekatan dengan rumah aku untuk servis motor superbike EX5 aku tu. Aku servis setiap 2,000km hasil nasihat dari sorang pomen motor yang aku hantar masa motor aku capai 19,700km.

Kos untuk servis ialah seperti berikut;

  • Minyak Hitam – RM15.00
  • Spark Plug – RM5.00
  • JUMLAH: RM20.00

    Aku mintak pomen tu tolong aku check rantai, dia ketatkan sikit rantai aku dan aku juga minta dia minyakkan rantai tu.
    Lepas tu aku tukar helmet aku punya Visor. Visor ni penghadang angin yang tutup kita punya muka tu. Aku punya Visor dah calar dan kalau aku balik malam, cahaya dari kereta depan macam pecah-pecah dan aku tak nampak permukaan jalan. Kalau hujan lagi parah. Kali ni aku tukar hitam sikit. Harga = RM15.00.

Nampaknya, maintenance untuk EX5 ni tak mahal sangat. Kalau aku naik motor yang lebih mahal, maka akan jadi lebih mahallah spare partsnya.

Hasilnya hari ni, motor aku speednya lebih cepat capai 90km/j. Kalau tak susah juga nak capai kelajuan tu. So, kalau nak motor kita tahan lama dan kita sentiasa guna untuk jalan jauh, maka servislah motor kita tu selang 2,000km. Ini petua untuk EX5 ler, kalau motor lain, aku tak tau!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: