Peluang Bisnes

Meter motor

21-September-2010

Pagi tadi bila aku nak start motor, aku terpandang kat aku punya ODO Meter, tercatat 22,999km. Nampaknya motor ni dah mengembara sangat jauh. Aku gunakan motor ni lebih kurang 600km setiap minggu. Aku ada plan nak tukar motor, mungkin skuter. Aku dah lama plan, cuma duit aje belum masuk lagi.

Perjalanan pagi tadi macam biasa, agak sejuk jugak, tak hujan pun. Cuaca juga cerah. Aku pit stop kat stesen minyak masuk RM3 dalam tangki. Perjalanan selama 30 minit ke tempat kerja aku tu takde stesen minyak. Jadi naik motor sejam tak lalu stesen, kalau minyak kering, menanah kaki aku kena tolak motor.

Aku tiba ke tempat kerja tepat jam 7.50am.

Hari ni aku siapkan 3 report claim dari customer yang sama. Siap report tu aku ke satu supplier yang buat Chrome Plating untuk aku ambil balik produk yang aku hantar untuk saduran sebelum raya hari tu. Kualitinya agak bagus juga. Sebelum ni produk tu disadur di Jepun.

Tengahari tadi, ada sorang pekerja kat kilang aku ni bagi aku satu rentetan email antara sorang usahawan Malaysia dengan sorang buyer dari Jepun yang berkisar tentang supply ikan talapia merah ke pasaran Jepun. Aku tak tahu lagi apa tujuan dia ajak aku joint sama, mungkin nak modal atau mungkin juga nak aku punya kebolehan berbahasa Jepun.

Aku masih tidak tahu apa tujuan sebenarnya. Kalau jadi bisnes, aku harap tak ada yang merugikan. Aku pulak kena berhati-hati dengan offer seperti ini, takut diaorang nak trick aje. Yang sebenarnya dia nak kaut duit dari pelabur yang membabi buta melabur. Semoga Allah berikan petunjuk.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: