Tolak Motor

8-September-2010

Hari ini aku berpuasa macam biasa. Tapi aku bangun jam 4.30 pagi hasil bunyi guruh dan petir serta hujan yang agak lebat. Bila hujan lebat, maka aku punya siling akan berbunyi titik air sebab bumbung aku dibina oleh pemaju yang tak bertanggung jawab. Nama pemajunya Peter’s Brickworks. Kalau dengar nama ni, jangan beli rumah yang diaorang bina. Aku tak mahu orang lain terperangkap dengan pemaju seperti ini.

Aku sahur dengan minuman kesihatan yang aku dah amalkan dekat 4 tahun lebih tu. Minum air kosong dalam 1 liter setengah sementara tunggu Subuh. Lepas je azan Subuh, aku ajak anak aku sembahyang berjemaah sekali.

Lepas sembahyang, aku terus bersiap untuk ke pejabat.

Semalam, aku punya motor tayarnya pancit. Cess…menolak jugak aku. Dah ler posa, berpeluh-peluh aku dibuatnya. Alhamdulillah ada satu bengkel motor yang baru dibuka kat tempat kerja aku yang dalam hutan ni. Ajaib jugak, sebelum ni memang takde bengkel motor.

Tayar pancit Besi

Aku ambil nombor telefon pomen tu, namanya Ah Leong. Lain kali kalau tayar motor aku ada problem, aku telefon je dia dan dia boleh datang pejabat aku tolong repair. Takdelah aku kena menolak lagi!

Aku tanya dia, kalau pancit tengah jalan, boleh ke kita tampal sendiri? Dia kata susah nak pam kalau dah flat tayar kita ni. Memang betul katanya, kalau pam kaki tu memang tak boleh nak press tayar untuk masukkan angin. Tayar aku guna tubeless. Macam tayar kereta jugak. Aku kena cari alternatif lain…..

Esok dah mula cuti raya. Jalan dah start lengang, mungkin diaorang dah start cuti kot. Company aku akan mulakan cutinya esok dan berlarutan sehingga Isnin depan. Selasa dah start kerja, tapi aku dapat tahu yang ramai akan sambung cuti sampai Khamis. Khamis tu hari 1Malaysia.

Aku plan nak balik raya kat kampung bini aku pada hari Khamis ni jam 8 pagi lebih kurang. Harap-harap jalan lancar. InsyaAllah.

Semoga individu lain juga dilindungi dan mereka semua memandu dengan berhati-hati.

Leave a Reply

