Akuarium Baru

31-Ogos-2010

Cuti merdeka! dan hari ni adalah hari ke-21 aku dan umat Islam yang lain berpuasa pada Ramadan 2010. Aku macam biasa bangun pukul 4.50 pagi. Malam tadi aku dah solat Isya’, tapi masa tu aku terlambat solat Maghrib. Leka dengan nikmat dunia. Semoga aku boleh jadi lebih baik hari ini.

Tak banyak benda yang aku buat hari ni. Just relaks-relaks sahaja, membaca buku “Menyingkap Mukjizat Surah Al-Waqiah” (klik kalau nak tengok komen yang aku buat pasal buku ni) dan aku juga telah menulis tentang maksud surah ni. Surah Al-Waqiah ni menyedarkan aku tentang nikmat syurga yang abadi hasil daripada amalan aku di dunia. Aku sebelum ni terlalu mengejar keduniaan tanpa mengambil berat betul-betul tentang akhirat.

Beberapa minggu lepas, aku punya ikan mati kesemuanya. Ada keputihan pada kulit ikan aku tu. 2 hari sebelum tu aku ada tukar air, dan ikan tu macam sihat je sebelum aku tinggalkan untuk pergi ke Penang outstation.

Aku hampa juga sebab aku banyak juga spend untuk beli ikan lampam dan kelah.

Aku pergi jumpa dengan tokeh kedai ikan tu dan bertanyakan kenapa. Dia kata ada beberapa sebab ikan aku mati kesemuanya;

(1) Air kotor, katanya hari Jumaat jangan tukar air sebab air paip kotor kat Selangor ni. Mungkin Syabas mengecaj air kotor keluar dari loji kot?

(2) Kena letak garam dalam air….cess, yang ni aku terlupa nak buat!

(3) Jangan letak klorin killer terlalu banyak. Mesti ikut sukatan! Yang ni pun aku tersilap.

Aquarium Baru Aquarium Baru 2

Akhirnya dengan ilmu dan revision terhadap fakta dan teknik yang aku dah lupa, aku membina semula akuarium aku dengan 5 ekor ikan koi (yang warna emas tu) dan 2 ekor ikan mata besar yang aku tak tahu namanya. Ikan tu macam ikan laut pulak (ebek kot).

Semoga ikan-ikan aku sihat. Aku ada dengar orang cakap yang setiap liuk ikan itu adalah zikir untuk kita. Tidak seperti burung yang dikurung, membela ikan ada kebaikannya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: