Petua Murahkan Rezeki & Jauhi Hutang

101 Petua

Buku ni dah lama aku beli tapi tak habis-habis aku baca. Orang macam aku yang banyak hutang ni memang kena baca buku-buku macam ni sebab akan jadi panduan supaya aku dapat keluar dari belenggu hutang, InsyaAllah.

Aku rasa aku dah beli buku ni about 2 years back masa aku masih berniaga dulu. Harganya RM19.90 dan aku tak ingat bila dan di mana aku beli. Tapi yang pasti, mana-mana kedai buku yang selalunya ada jual Al-Quran sekali tu, mesti ada jual.

Harga 101 Petua

Pengarangnya ada 3 orang. Uztazah Siti Nor Bahyah Mahamood, Uztaz Zahazan Mohamed dan Uztazah Mahfuzah Omar. Uztazah Siti Nor Bahyah ni selalu keluar TV. Kat belakang buku ada tulis tentang biografinya sikit. Asal Pulau Pinang, grad. Universiti Al-Azhar.

Antara yang menarik yang aku dapat kupas ialah tentang cara untuk mendapatkan rezeki yang berkat;

  1. Membetulkan niat semata-mata untuk Allah
  2. Beriltizam dengan solat sunat Dhuha
  3. Istiqomah dalam menjayakan tugasan

Dan buku ini juga mengandungi 15 Rahsia bagaimana untuk murah rezeki. Murah kat sini bermaksud melimpah ruah, bukannya rezeki kita murah-murah.

Bab-bab yang terkandung dalam buku ni ditulis ringkas;

  • Bab 1- Persoalan Rezeki
  • Bab 2- Kejadian Manusia dan Rezeki
  • Bab 3- Kaitan Usaha dengan Qadak dan Qadar
  • Bab 4- Rahsia Murah Rezeki
  • Bab 5- Berhutang
  • Bab 6- Petua Langsaikan Hutang
  • Bab 7- Petua untuk Berjaya dalam Perniagaan
  • Bab 8- Doa-doa Amalan agar Dimurahkan Rezeki

Dibelakang buku ni ada tertulis sedikit latar belakang 3 orang penulis buku ini. Dan ada sedikit penerangan tentang isi penyampaian yang mereka cuba bawakan;

“Kita sering berdoa agar dimurahkan rezeki. Buka itu sahaja, kita tambah lagi dengan bermohon rezeki yang Halal. Orang yang murah rezeki sebahagian besar tanggungan kehidupannya telah selesai.

Orang yang sempit rezeki sering berhutang keliling pinggang. Begitu juga orang yang boros berbelanja. Orang yang berhutang, siangnya sering diburu ketakutan. Malamnya tidur tidak lena.

Buku ini memberi petua bagaimana mendapatkan rezeki yang murah. Perjalanan yang ditempuh sekali gus membawa sifat taqwa dalam kehidupan seperti bertaubat, takut kepada Allah, sentiasa mengingati Allah, tawakkal, beribadah, membetulkan niat, istiqamah dalam tugas, mengerjakan haji dan umrah, menjalinkan sillaturrahim, bersedekah, berdoa dan bersyukur.”

Selepas aku menulis beberapa perenggan komen tentang buku ni, aku tersedar yang proses mencari rezeki Halal, memajukan diri sendiri dan hidup dengan lebih selesa di dunia sebenarnya akan menjadikan kita umat Islam yang taat.

Apa taknya, solat sunat (yang fardhu mestilah buatkan!), Haji, Umrah, sedekah, baca Al-Quran, jujur dalam urusan……menda ni semua akan membentuk keperibadian kita yang lebih baik.

Alhamdulillah….aku makin bersemangat nak teruskan usaha perniagaan aku yang dah sikit terbantut ni…..Sekarang ni aku kena positif untuk melawan khianat sihir ni dan meneruskan perjuangan aku sebagai seorang peniaga…..Amin

Leave a Reply

