Puasa 2010-Kebetulan?

Tadi aku naik ke surau company aku untuk tunaikan solat Zohor. Selepas solat, aku pun baca Terjemahan Al-Quran yang aku beli tahun lepas. Dah lama aku tak baca. Selalunya aku baca satu muka surat selepas solat Zohor. Ari ni (11-Ogos-2010, 1 Ramadan) aku start balik.

Bila aku baca je muka surat yang sepatutnya aku baca sebelum ni, aku terkejut dengan tafsirnya. Macam kebetulan pulak. Ia berkaitan dengan perintah supaya kita berpuasa di bulan Ramadan.

Al-Baqarah 183 Al-Baqarah 183-Translation

“Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertakwa,” Al-Baqarah ayat 183.

Aku terpegun sekejap dengan susunan atau rentetan hidup aku yang Allah SWT aturkan mungkin supaya aku sedar akan kepentingan berpuasa. InsyaAllah aku akan tunaikan dengan motivasi supaya puasa kali ini lebih baik dari tahun-tahun sebelum ni.

Amin.

Leave a Reply

