Lemas Kat Sungai

Masa tu aku rasa aku didarjah 3 sekolah rendah. Aku bersama dengan 2 abang aku ke sungai untuk mencari “kijing”. “Kijing” ni macam kepah juga tapi kecik. Aku tak suka makan, tapi tolong-tolong carikan tu memang suka sebab boleh ke sungai. Masa tu bulan puasa.

Macam biasa turunlah kami bertiga ke dalam sungai. Air memang cantik, walaupun warnanya macam teh tarik mamak kurang manis, tapi sejuk. Bolehlah mengurangkan kepenatan berpuasa.

Mula-mula kitaorang bertiga cari di tebing-tebing sungai berdekatan dengan rumah kami. Cari punya cari, hasilnya tak berapa memuaskan. Abang aku yang paling besar masa tu ajak kitaorang pergi ke tebing seberang sana.

OK, kitaorang pun mengaruk air sungai menuju ke tebing sebelah satu lagi. Dalam bertiga ni, sorang pun tak reti berenang. Aruk punya aruk, sekali ada satu kawasan yang tiba-tiba menjunam dalam. Pergh…..!! Tiga-tiga tenggelam. Aku try nak jejak dasar tapi tak kesampaian. Aku rasa adalah dalam 2 meter dalamnya.

Tak tau berapa teguk dah aku tertelan air sungai. Masa tu dah ler puasa.

Dalam terkapai-kapai tu aku sempat jejak dasar dan tertarik seluar pendek abang aku. Aku tak tau yang mana satu tapi dapatlah aku kuis kaki sikit dan jejak ke kawasan pasir yang cetek.

Entah macam mana, kedua-dua abang aku pun berjaya menyelamatkan diri. Suasana senyap sekejap dan lepas tu kami bertiga gelak mengenangkan apa yang dah berlaku. Pencarian kijing diteruskan dan selepas tu kitaorang berhati-hati melintasi sungai dan sebelum balik, sempat lagi kutip pucuk paku nak buat sayur berbuka nanti. (Walaupun puasa kitaorang dah terganggu sedikit angkara terminum air sungai dalam satu jag!)

Leave a Reply

