Tawaran Kerja

Khamis 24-Jun-2010

Aku bagitau dengan manager aku yang aku nak berenti sebab aku ditawarkan kerja sebagai QC Manager di kilang lain. Gaji dah tentu lebih tinggi dari tempat aku kerja sekarang.

Sekarang RM4,300, tempat baru RM6,500. Big jump and big decision jugak.

Seperti yang aku jangka, diaorang mengelabah katak. Aku baru kerja 2 bulan 3 minggu kat sini, banyak perubahan telah berlaku dan aku yang mereka katakan telah merubah keadaan tersebut.

Aku datang kerja dan matlamat aku senang aje, apa yang sepatutnya ikut, kita ikut, apa yang sepatutnya jangan, kita jangan buat. Kalau buat pandai-pandai coverlah. Bila difikir balik, takdelah apa sangat yang aku dah buat. Yang diaorang ura-urakan, aku macam nakhoda baru yang mengarahkan semula kapal yang dah hampir 5 tahun tak ada nakhoda. *Nakhoda sebelum ni, macam tahi kerjanya, kata orang lama kat sini.

Aku dipanggil MD dan GM. Dia tanya apa yang boleh buat aku stay, aku cakap aku nak RM6000++, that’s all.

Diaorang nampak macam kerut-kerut dahi, tapi manager aku kata, gaji aku mesti naik punyalah.

MD aku pulak mintak 5 hari untuk bincang dengan Chairman (pemilik kilang aku bekerja sekarang) dan maklumkan aku outcome. MD aku kata, aku kena sain darah kalau cadangan dia kepada Chairman untuk naikkan gaji aku diterima. Syaratnya, aku kena jadi management group (managerlah tu kot) dan aku tak boleh duduk kat tempat aku kerja sekarang, kena duduk HQ jugak.

Aku jawap, OK, aku understand….tapi dalam bahasa jepunlah…..bunyinya “Wakarimashita”. Manager aku pulak, muka nampak sedih….

Balik meeting dengan MD dan GM tu, aku berborak lagi dengan manager aku, dia 2-3 kali kata yang gaji aku mesti naik punyalah…..bagi aku, mana-mana pun ok, kalau gaji tak naik, aku cabut, gaji gerenti naik jugak….

Semalam 25-Jun-2010, aku punya ejen pekerjaan call, tanya pasal aku nak berenti. Aku cakap aku dapat tempat baru yang lebih mahal gajinya. Dia try to convince aku yang future aku kat tempat sekarang ni mungkin akan jadi much better.

Katanya;

(1) Management sekarang bagitau sama ejen pekerjaan aku ni yang performance aku sangat memuaskan

(2) Ejen aku kat yang kilang aku sekarang tengah interview seorang penganti aku (dah second interview) dan management nak aku ditransfer ke HQ untuk ganti manager yang berenti bulan lepas.

(3) Ejen aku dah bagitau kat management suruh jaga kebajikan pekerja-pekerja yang performancenya bagus.

Nampaknya bersungguh-sungguh diaorang nak aku stay….good sign anyway.

Dalam kepala aku, aku ada beberapa condition yang diaorang mesti penuhi.

(1) Gaji aku RM6000++ (bersih)

(2) Sain darah pun takpe

(3) Aku suka kerja kat sini sebab Sabtu cuti…walaupun aku selalu datang OT Sabtu. *Kalau nak tau, first 20 hours OT tak dibayar….cess…..satu kelemahan yang menyekat aku punya Supervisor dan Technician datang kerja lebih masa…..

(4) Tempat baru yang offer kerja tu jauh….aku kena pindah kalau nak kerja kat sana….troublesome.

(5) Kalau aku kena hantar ke HQ, time to travel to workplace, just 10 minutes, compare to now, about 50 minutes – 1 hours…*by bike!

Anyway, just let them scratch their head dan aku kena tunggu sampai 30hb Jun 2010 untuk jawapan muktamad dari MD aku.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: