Aku kerja lebih masa!

Hari ini tanggal 19-Jun-2010. Aku sakit tekak start malam tadi dan pagi ni, sakit tekak terus membelenggu pagiku yang ceria. Aku bangun jam 5.30am, minum air kosong segelas, masuk toilet, cuci muka sikit dan terus ke ruang tamu. On TV dan tengok World Cup 2010.

Badan ada sakit-sakit sikit hasil permainan badminton semalam. Rasa macam malas je nak ke tempat kerja aku di Shah Alam.

Lepak punya lepak, jam dah tunjuk pukul 6.30am. Aku terus ke bilik air, gosok gigi dan mandi. Ambil air sembahyang dan aku menunaikan sembahyang Subuh. Duduk tahiyat akhir agak menyakitkan sebab pergelangan kaki kanan aku sakit.

Aku minum aku punya sarapan rutin yang isteri aku sediakan. Salam-salam dengan anak aku, isteri aku tolong bukak pintu dan aku terus keluar menaiki motor Honda EX5 aku menuju ke Shah Alam.

Hari ni, aku buat pit stop kat Shell, nak beli 100 Plus tapi takde yang aku suka (Tangerine), maka aku sambar Revive dan Biskut Jacob’s Oatmeal. Isi minyak RM3.50. Masa bayar, awek yang jaga kaunter, namanya Sha….beritahu harga perlahan sangat sampai aku tak dengar….mungkin morning sickness kot?

Aku tegur dia supaya cakap kuat sikit! Semangatlah sikit pepagi ni….

Aku isi minyak dalam motor aku dan terus memecut ke kilang Jepun tempat aku kerja ni. Sampai dalam jam 7.45am. Operator tak datang lagi, tapi aku punya Technician dah datang tengah check siapa yang jaga line mana.

Tepat jam 8am, aku turun ke tingkat 1 kilang, ada morning assembly. Lepas Technician aku cakap-cakap, aku tambah sikit ucapan pagi ni. Tak banyak point yang aku tekankan, cuma aku minta, operator hari ini move around berikan bantuan ke line lain supaya production run smoothly.

Lepas tu, aku terus ke line, check kebersihan air dalam tangki. Operator kata air tak boleh nak buang habis, jadi akupun ceduk guna cebuk makmal. Yang tak bestnya, lengan aku yang besar macam popeye ni, luka sebab dinding tank tu bergigi. Menyumpah aku pada designer line ni sebab tak ada otak mau kasi gosok hujung dinding tank tu!

Conductivity dah turun bawah pada 10u, heater aku tukar dari tank last pergi ke tank third last. Bagi instruction kat 2 technician aku untuk tulis numbering pada produk yang keluar dari line sebanyak 2 lot. Lebih kurang 180 keping. Dah keluar, aku mintak technician inspection buat check dan aku nak tahu barang yang ke berapa emasnya jadi kotor.

Supervisor aku datang dalam jam 10 pagi, kitaorang bincang pasal pelaburan arowana sistem pawah kat Bukit Merah, Perak. Kira punya kira, pelaburan RM4,000 sorang, pulangan dalam RM150-RM300 sebulan selama 5 tahun kontrak…..nampak macam menarik! Kena cepat submit loan kat Bank Rakyat ni!

Dalam jam 11am, aku dan supervisor aku pegi makan roti canai kat luar.

Balik je kilang, aku call supplier yang supply rak besi yang aku order 2 hari lepas. Katanya nak deliver jam 9 pagi tadi, tapi hampeh tak datang-datang. Katanya kejap lagi. Aku kata kat dia ‘Cepat! Cepat!’

Dalam jam 12pm tadi, rak 10 biji sampai. Masa unloading dari lori supplier tu, aku jumpa pekerja kilang sebelah yang ada skuter 200cc buatan Taiwan. Aku memang tengah cari penganti motor EX5 aku tu. Borak-borak kejap, katanya dia dah naik skuter tu 7 bulan, dan dah 9-10 kali ke Thailand naik skuter!

Wah, ini dah dikira baik! Aku pinjam kunci dan test drive. Syok gak. Cuma masa nak turn agak sukar sikit sebab aku tak nampak tayar depan. Yang bestnya, semua otomatik. Start pun tak payah nak tendang-tendang.

Lepas tu aku naik semula ke ofis dan taip blog ni. Aku nak pegi makan kari kepala kerbau sekarang….dah loya-loya lapar ni. Jam menunjukkan kol 1.52pm.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: